Göte - en bergslagsson

Göte var född och uppvuxen i den Västmanländska bergslagen. Familjen bodde på ett litet torp i Backarna i utkanten av Kopparberg. Någon formell illustratörsutbildning hade han inte. Fadern var dock road av att teckna och måla på sin fritid och Götes farmor tecknade ibland med träkol på murkåpan över kökets eldstad. Vid nio års ålder började Göte att avporträttera sin omgivning. Det började med föräldrar, mor- och farföräldrar och därefter delar ur den övriga släkten. Några år senare fick klasskamraterna sitta modell. På skolan fanns en uppmuntrande teckningslärare och i trakten fanns också konstnären Kalle Nyland som Göte fick kontakt med under uppväxten. Vid ett tillfälle kom en ungersk konstnär till orten. Han var på luffen under ett av de svåra åren på 1930-talet och försörjde sig på att teckna karikatyrporträtt. Göte blev själv avbildad och passade på att visa konstnären några av sina egna alster. Detta ledde till en ”korrespondenskurs” där Göte skickade teckningar till konstnären som hade sin bostad i Stockholm. Denne returnerade bilderna med tips och kommentarer.

 

Efter realexamen gick Göte själv på luffen en sommar tillsammans med en jämnårig kompis. Genom att teckna porträtt, samt avbilda stugor och husdjur fick de mat och logi. Göte skötte tecknandet och hans mer försigkomne kompis skötte ”förhandlingarna”. En riktig guldgruva var Furuviksbadet utanför Gävle. Där stod folk i kö för att bli avtecknade.

 

Efter den succéartade sommaren försökte Göte att livnära sig som reklam- och serietecknare i Stockholm. Till en början var det en mycket tuff tillvaro då han knappt hade mat för dagen. Efter andra världskriget började han att bli en anlitad reklamtecknare och arbetade ett tag på Torsten Erikssona reklamateljé i Stockholm. Där satt Göte och ritade leende, vackra människor som skulle sälja alla möjliga produkter. Arbetet skulle gå snabbt och Göte fick upp ett högt tempo som han sedan kom att bibehålla. Reklamateljén köptes så småningom upp av förlaget Åhlén & Åkerlund. Därigenom kom Göte att börja göra omslag och illustrationer till deras böcker. År 1950 började förlaget även att ge ut tecknade serier. Rolf Janson utsågs chef för det nya serieförlaget. Honom hade Göte lärt känna något år tidigare. Denna vänskap skulle komma att vara i mer än 60 år och blev viktig för Götes vidare illustratörsskap. Rolf Janson blev på 1960-talet chef för bokklubben Bra Böcker där Göte var en flitigt anlitad illustratör. Flera av Götes större böcker kom också att ges ut på detta förlag.

 

I början av 1950-talet gjorde Göte ytterligare en viktig bekantskap. Då kom den amerikanske illustratören Robert Fawcett till Stockholm. Han arbetade som lärare på en mycket ansedd skola i USA. Göte som hade gått en korrespondenskurs för skolan något år tidigare fick nu träffa Fawcett personligen och det blev mycket goda vänner.

 

Inför arbetet med den tecknade serien ”Texas-Jim” åkte Göte på en flera månader lång studieresa till USA. Planerna var väldigt ambitiösa och omfattade åtskilliga museibesök där Göte tecknade av originalföremål från vilda västernepoken. Han besökte också flera amerikanska illustratörer och konstnärer, bl a Harold von Schmidt, vars bilder Göte hade beundrat i amerikanska tidningar redan under kriget då han var inneboende hos en dam i Stockholm som hade sådana i sitt hem.

 

Sedan 1980 bodde Göte och hans Gunilla i en före detta skolbyggnad på den sörmländska landsbygden. Där bodde Göte fram till sin bortgång 2015. Ända in i det sista var han produktiv och tillbringade åtskilliga timmar om dagen i sin ateljé.

 

Göte fick många vänliga brev från människor som uppskattade hans böcker och illustrationer. Han fick också ta emot flera olika utmärkelser för sina gärningar. År 1984 fick han till exempel ta emot Bild och Ord akademiens Sven Lidman-pris som syftar till att belöna god information i ord och bild i medier. År 2002 tilldelades han Alf Henrikson-sällskapets pris för sin bok "Insektsvandringar" med motiveringen: ”I Göte Göranssons text och teckningar växer insektsvärlden fram med magisk exakthet. Vetenskaplig noggrannhet och konstnärlig gestaltning förenas i hans ingående och ömsinta iakttagelser av krypens liv och väsen.”

 

 

 

MONITES

Morbi in elit sed lorem semper fermentum. Fusce velit tellus, dictum in posuere ac, pretium sollicitudin sapien. Cras semper erat sed odio luctus nec cursus sem fringilla.

Consequat in lacinia

Morbi in elit sed lorem semper fermentum. Fusce velit ame tellus, dictum in posuere ac, pretium sollicitudin eui sapien. Cras semper erat sed odio luctus nec cursus sem fringilla. Pellentesque augue ante, volutpat a sodales ame convallis, eleifend viverra lectus. Etiam non elitti felis purus. Curabitur convallis porta magna sed ali mattis. Duis eget enim a odio cursus laoreet. Aenean pellentesque, enim non hendrerit lobortis.

Göte Göransson

En sida om illustratören och författaren Göte Göransson

Göte Göransson (1921-2015)

 

Göte Göransson var en mycket produktiv illustratör. Många har säkert sett hans bilder, ibland utan att veta att just han är upphovsmannen. Han har illustrerat faktaböcker, läromedelsböcker, romaner och veckotidningsnoveller, men har också arbetat med reklam och tecknade serier. Med tanke på hans stora intresse för djur och natur, inte minst småkryp, kan han med rätta kallas ”arbetsmyra”. Naturintresset fanns med redan från barndomen. Med tiden kom Göte även att bli mycket intresserad av historia och arkeologi. Göte hann också med att skriva flera böcker. Själv kallade han sig ofta för ”skrivritargubben”.

 

Göte var född och uppvuxen i den Västmanländska bergslagen. Familjen bodde på ett litet torp i Backarna i utkanten av Kopparberg. Någon formell illustratörsutbildning hade han inte. Fadern var road av att teckna och måla på sin fritid och Götes farmor tecknade ibland med träkol på murkåpan över kökets eldstad. Vid nio års ålder började Göte att avporträttera sin omgivning. Det inleddes med föräldrar, mor- och farföräldrar och därefter delar ur den övriga släkten.

 

Några år senare fick klasskamraterna sitta modell. På skolan fanns en uppmuntrande teckningslärare och i trakten fanns också konstnären Kalle Nyland som Göte fick kontakt med under uppväxten. Vid ett tillfälle kom en ungersk konstnär till orten. Han var på luffen under ett av de svåra åren på 1930-talet och försörjde sig på att teckna karikatyrporträtt. Göte blev själv avbildad och passade på att visa konstnären några av sina egna alster. Detta ledde till en ”korrespondenskurs” där Göte skickade teckningar till konstnären som hade sin bostad i Stockholm. Denne returnerade bilderna med tips och kommentarer.

 

Efter realexamen gick Göte själv på luffen en sommar tillsammans med en jämnårig kompis. Genom att teckna porträtt, samt avbilda stugor och husdjur fick de mat och logi. Göte skötte tecknandet och hans mer försigkomne kompis skötte ”förhandlingarna”. En riktig guldgruva var Furuviksbadet utanför Gävle. Där stod folk i kö för att bli avtecknade. Efter den succéartade sommaren försökte Göte att livnära sig som reklam- och serietecknare i Stockholm. Till en början var det en mycket tuff tillvaro då han knappt hade mat för dagen.

 

Efter andra världskriget började han att bli en anlitad reklamtecknare och arbetade ett tag på Torsten Erikssons reklamateljé i Stockholm. Där satt Göte och ritade leende, vackra människor som skulle sälja alla möjliga produkter. Arbetet skulle gå snabbt och Göte fick upp ett högt tempo som han sedan kom att bibehålla. Reklamateljén köptes så småningom upp av förlaget Åhlén & Åkerlund. Därigenom kom Göte att börja göra omslag och illustrationer till deras böcker. År 1950 började förlaget även att ge ut tecknade serier. Rolf Janson utsågs chef för det nya serieförlaget. Honom hade Göte lärt känna något år tidigare. Denna vänskap skulle komma att vara i mer än 60 år och blev viktig för Götes vidare illustratörsskap. Rolf Janson blev på 1960-talet chef för bokklubben Bra Böcker där Göte var en flitigt anlitad illustratör. Flera av Götes större böcker kom också att ges ut på detta förlag.

 

I början av 1950-talet gjorde Göte ytterligare en viktig bekantskap. Då kom den amerikanske illustratören Robert Fawcett till Stockholm. Han arbetade som lärare på en mycket ansedd skola i USA. Göte som hade gått en korrespondenskurs för skolan något år tidigare fick nu träffa Fawcett personligen och det blev mycket goda vänner.

 

Inför arbetet med den tecknade serien ”Texas-Jim” åkte Göte på en flera månader lång studieresa till USA. Planerna var väldigt ambitiösa och omfattade åtskilliga museibesök där Göte tecknade av originalföremål från vilda västernepoken. Han besökte också flera amerikanska illustratörer och konstnärer, bl a Harold von Schmidt, vars bilder Göte hade beundrat i amerikanska tidningar såsom ”Life” och ”The Saturday evening post” redan under kriget då han var inneboende hos en dam i Stockholm som hade sådana i sitt hem.

 

År 1980 flyttade Göte och hans Gunilla till en före detta skolbyggnad på den sörmländska landsbygden. Där bodde Göte fram till sin bortgång 2015. Ända in i det sista var han produktiv och tillbringade åtskilliga timmar om dagen i sin ateljé.

 

Göte tecknar i sin ateljé 2014. Foto Jonas Wikborg.

Skolpojke i Riggards folkskola, Kopparberg år 1931.

Realexamen 1938.

Serietecknaren i sin ateljé i Täby, 1950-tal.

Tidningsnotis från museibesök under USA-resa 1954 i Kansas City Star.